Richard Lemmens
Na mijn pensionering als docent werktuigbouwkunde en het voltooien van het laatste manuscript voor de serie studieboeken bedrijfskunde, kreeg ik eindelijk de gelegenheid me bezig te houden met een vakrichting waar ik al altijd grote belangstelling voor had namelijk kunstgeschiedenis. Zo nu en dan kreeg ik daar iets van mee bij collega’s tijdens hun colleges over de geschiedenis van de bouwkunst en dan dacht ik wat is dit toch een prachtig vak, daar zou ik best meer van willen weten. Ben dan ook meteen gestart met het volgen van colleges kunstgeschiedenis waarbij klassieke beeldhouwkunst mijn bijzondere aandacht had. In 2003 tijdens een van onze eerste kunsthistorische reizen maakte ik bij Cortona na het doornemen van het laatste poststuk op de achterkant van de enveloppe met balpen een schets van de oever van het meer van Trasimeno waar wij op dat moment verbleven.
Mijn partner Ans, in opperste verbazing over het resultaat, riep dat ik dit soort dingen kennelijk al eerder had gedaan en besloot de volgende dag potlood en schetsblok te kopen zodat ik de komende weken eens wat meer van mijn tekenvaardigheden zou kunnen laten zien.
Aan het einde van dezelfde reis in Pietrasanta adviseerde beeldend kunstenaar Ben Wijnen, die daar was gestart met beeldhouwen om toch beslist verder te gaan met schilderen en mogelijk zelfs beeldhouwen.
Het heeft ertoe geleid dat ik in 2003 ben begonnen met teken- en schilderlessen.
Mijn eerste ervaringen met het penseel waren in Frankrijk bij Ben Wijnen later gevolgd door lessen bij Claudia Volders, Kees van Aalst, Jan Velthuis en Emilia Hauser.
Mijn eerste bronzen beelden heb ik in 2008 gemaakt bij Wim Steins in Kerkrade en vanaf 2009
volg ik beeldhouwles bij Vivianne Schuijren en Tycho Flore in St. Geertruid
Vanwege mijn fascinatie voor klassieke beeldhouwkunst maar ook voor de mathematische vormen van door de natuur ontwikkelde vormen zijn mijn gestileerde beeldhouwwerken voornamelijk afgeleid uit een combinatie van beide.
Vanuit het idee, maak ik een aantal tweedimensionale schetsen gevolgd door driedimensionale studiemodellen. Hiermee bepaal ik de uiteindelijke vorm van het beeldhouwwerk.