Kunstwerk Phi
Over het beeldhouwwerk Phi. de Gulden Snede en het getal Phi
Het begrip " de Gulden Snede" komt telkens weer in beeld als je het hebt over vormgeving en compositie in kunstgeschiedenis en architectuur.
De Gulden Snede -Divina Proportia- (goddelijke proportie) is eenvoudig gezegd een aanduiding voor mooie verhouding.
De griekse beeldhouwer en wiskundige Phidias (490 530 v. Chr.) maakte bij de bouw van het Parthenon al gebruik van deze zg. ideale verhoudingen en later ontdekte Fibonacci (1170 - 1250) een getallenreeks die nauw samenhangt met diezelfde Gulden Snede. Ook in de natuur is de Gulden Snede overal waar te nemen; zoals bij de vorm van de Nautilus schelp, de aanzet van bloembladeren enz.
De Gulden snede is met lineaal en passer eenvoudig te construeren maar ook met behulp van de zogenaamde Fibonacci reeks 1,1,2,3,5,8,13,21,.... De verhouding tussen 2 en 3, tussen 3 en 5 etc. blijkt steeds weer 1,618... en dit verhoudingsgetal wordt Phi genoemd (ter ere van Phidias).
Jarenlang hebben deze begrippen in mijn hoofd rondgezongen maar ik wist niet hoe ik deze begrippen in een kunstwerk vorm kon geven, totdat ik in Vicenza een afbeelding zag hoe kinderlijk eenvoudig het is een Gulden Snede te bepalen.
Na het maken van tal van schetsen en het construeren van deze boogvorm heb ik uiteindelijk de vorm gevonden die ik wilde beeldhouwen. Dit werkstuk dat iets overeenkomt met de vorm van de Nautilus schelp, heb ik als eerbetoon aan Phidias, Phi genoemd.
Kindertekening Nautilusschelp Parthenon